• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62435
+
-

کارگروه ویژه؛ مسئول مهار فاضلاب خاکستری در حاشیه مشهد

سرپرست فرمانداری مشهد گفت: براساس مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی فرمانداری، کارگروهی ویژه متشکل از معاونت فنی فرمانداری، شهرداری و اداره آب و فاضلاب مشهد موضوع مهار فاضلاب خاکستری در حاشیه شهر را پیگیری می‌کند. به گزارش ایرنا، «حیدر خوش‌نیت» بیان کرد: شبکه جمع‌آوری فاضلاب در برخی مناطق حاشیه شهر مشهد از جمله انتهای بلوار رسالت و محدوده رسالت ۸۲ ایجاد نشده است، لذا پساب‌های خانگی نظیر آب حمام، ظرفشویی، رختشویی و حیاط منازل مسکونی یا همان «فاضلاب خاکستری» به معابر عمومی هدایت می‌شود. 

وی این مشکل را حاصل تداوم وجود بافت ناکارآمد شهری ذکر کرد و افزود: فاضلاب خاکستری پیش از این به کانال‌های فرعی در حاشیه شهر هدایت می‌شد. مقرر شد با تصمیم کارگروه ویژه علاوه بر جلوگیری از ورود آن به زمین‌های کشاورزی منطقه موقتا به مکان دیگری هدایت شوند تا در آینده با ایجاد شبکه فاضلاب این مشکل به‌صورت اساسی برطرف شود. سرپرست فرمانداری مشهد ادامه داد: موضوع فاضلاب خاکستری هر سال در برخی مناطق حاشیه شهر مشهد اتفاق می‌افتاد اما امسال در پی بارندگی شدید بهاری نمود شدیدی پیدا کرده است. چندی پیش تجمع فاضلاب خاکستری و سرایت آن به زمین‌های کشاورزی حاشیه در محدوده شهری مشهد واقع در انتهای بلوار رسالت این شهر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و به اتخاذ تصمیم در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی فرمانداری مشهد منجر شد. 

براساس اعلام اداره آب و فاضلاب مشهد تاکنون حدود ۷۰ درصد شبکه جمع‌آوری فاضلاب در این کلان‌شهر اجرا شده است. سکونتگاه‌های غیررسمی با گستره‌ای شامل ۱۳ درصد از مساحت مشهد ۳۲ درصد جمعیت این کلان‌شهر را در خود جا داده‌اند. بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۶۶ پهنه حاشیه شهر مشهد ساکن هستند که ۳۰۰ هزار نفر از این تعداد را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند. فقدان سند مالکیت رسمی، محرومیت از خدمات و زیرساخت‌های شهری از شاخصه‌های این مناطق است. شهرستان 5/3 میلیون نفری مشهد دارای 3 بخش مرکزی، ملک‌آباد و رضویه با حدود ۴۰۰ روستا، آبادی و کانون جمعیتی است. ۶۸ روستا از این تعداد در حریم شهر مشهد قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید